Saturday, February 20, 2010

Sokongan suami, cara mudah mendapatkannya

Breastfeeding bukan lah satu perkara yang menyusahkan. Malah, selain dari dapat menambah kemesraan ikatan antara suami-isteri-anak, ia juga dapat membantu kewangan keluarga kerana tidak perlu lagi menyediakan wang untuk membeli susu formula setiap bulan. Juga tidak perlu bangun malam untuk menyediakan susu untuk bayi.

Bagaimana pun, ramai ibu yang berputus asa kerana tidak mendapat sokongan dan pengetahuan yang cukup tentang penyusuan susu ibu. Terutamanya ibu-ibu muda yang melahirkan anak pada kali pertama. Masih ramai lagi ibu yang mempunyai azam yang kuat ingin menyusukan bayi mereka tetapi tidak mempunyai sokongan dan pengetahuan yang cukup tentangnya lalu berputus asa sebelum bayi cukup umur 6 bulan.

Mendapatkan pengetahuan mengenai penyusuan yang betul bukan sahaja tanggungjawab isteri, ia adalah tanggungjawab bersama bagi suami. Oleh itu, sokong suami adalah sangat penting. Lelaki biasanya amat sukakan sesuatu yang menjimatkan. Oleh kerana itu, bagi mendapatkan sokongan dari suami kita bolehlah berbincang dengan suami tentang penjimatan yang dapat dibuat melalui penyusuan susu ibu. Buat kira-kira tentang penjimatan yang dapat dibuat dalam masa sebulan dan sepanjang masa bayi menyusu. Beritahu suami bahawa dia tidak perlu bersusah payah bangun ditengah malam untuk menyediakan susu bayi sekiranya bayi menyusu dengan susu ibu.

Setelah berjaya mendapatkan sokongan suami, bersama-samalah untuk mendapatkan pengetahuan yang betul tentang penyusuan susu ibu. Minta bantuan dari pakar sekiranya menghadapi masalah. Bertanya pada saluran yang salah boleh menyebabkan maklumat yang diperolehi tidak tepat. Menyusukan bayi adalah satu pengalaman yang sangat berharga bagi seorang ibu. Oleh itu pastikan ia menjadi pengalaman yang menyeronokkan untuk diingati pada masa akan datang.

No comments:

Post a Comment